Stress op de werkvloer

Hoe houd je burn-out buiten de deur?

In het takenpakket van een leidinggevende heeft stressreductie vaak geen prioriteit. Toch levert het actief managen van stress op de werkvloer veel voordelen op: gezondere en stabielere teams, betere samenwerking onderling en verhoogde productiviteit. En dat alles komt natuurlijk ook de winstgevendheid van het bedrijf  ten goede. Succesvolle bedrijven als Google, Facebook en General Mills hebben dan ook stressreductie-programma’s omarmd, die zijn gebaseerd op mindfulness. De kosten van stresspreventie vallen immers in het niet bij de kosten van langdurig personeelsuitval door chronische stress.

Het blijkt dat werknemers op steeds jongere leeftijd uitgeput of overprikkeld raken. Uit onderzoek van het CBS blijkt dat van de  huidige, actieve workforce één op de zeven medewerkers al serieuze ‘burn-out’ klachten heeft . Het gaat dan om verschijnselen als chronische vermoeidheid en emotionele uitputting. Hoe kun je als werkgever aan de duurzame inzet van personeel bijdragen en de kosten van langdurige uitval beperken?

Stressmanagement

Bij stressmanagement trainingen nodigen we medewerkers uit hun stressreactie actief te managen. Mensen doen vaak alsof stress iets is wat van hun treft van buitenaf. Feitelijk weten we, vanuit cognitieve psychologie, dat stress ook te maken heeft met de persoonlijke inkleuring van de situatie, zeg maar de bril waardoor men naar de situatie kijkt. Naast meer bewustwording hiervan en ontspanningsoefeningen, geven we diverse tools om de stressreactie actief te mangen. De (stress)situatie kan men vaak niet direct veranderen, maar de reactie erop wel!

BreintrainingVoordelen van actief stressmanagement

  • betere focus en productiviteit
  • sneller herstel na een stressvolle periode
  • minder ziekteverzuim & uitval
  • betere samenwerking
  • meer ruimte voor creativiteit & innovatie
  • empowerment (zelf verantwoordelijkheid nemen voor stress)

Tot de zakelijke klanten van Mind&More behoren o.a. Amsterdam RAI, Bink kinderopvang, de Gooise Scholen Federatie en het Rotterdamse Oogziekenhuis.

Aanbod stressmanagement programma’s voor bedrijven:

  • Workshop ‘Stressmanagement’
  • ‘Omgaan met stress’, drie workshops verdeeld over 6 weken
  • Intensieve stressreductie-training, wekelijks 8 weken lang

De workshops zijn gericht op een korte kennismaking en geven zowel uitleg over stressfysiologie en de stressreactie als ontspanningsoefeningen en tips voor op de werkvloer. De eenmalige workshop is ook inspirerend tijdens heidagen, thema weken (gezondheid, duurzaamheid) of creatieve sessies.

De stressreductie-training is een stuk intensiever en heeft als doel de stressreactie zelf te reduceren. De programma kent een heldere opbouw en bestaat uit een mix van theorie en praktijk. De theorie omvat o.a. stressfysiologie, energiemanagement, omgaan met grenzen en cognitieve gedragspsychologie en helpt om inzicht te krijgen in de onderliggende stresspatronen. De oefeningen leren om beter te ontspannen, bewuster te worden en actiever stresssignalen te beantwoorden. De sessies duren 2,5 uur en kunnen in-company plaatsvinden of op een externe locatie. Maximale groepsgrootte is 12 personen en de kosten zijn inclusief persoonlijk intakegesprek, oefenmaterialen, werkboek, cd’s en begeleiding.

Contactformulier & aanvragen bedrijfsbrochure

Ervaringen klanten:

‘Ik heb nu tools die mij helpen om te gaan met stressvolle situaties. Dank voor de mooie training en je fijne stem!’ – Arjan, docent Gooise scholen federatie

Publicaties:

Arbo magazine, Mindfulness op de werkvloer, van een afstand kijken naar gedachten en emoties, april 2013

PERSBERICHT Steeds meer jongeren last van burn-out 12 april 2013

Financial Times 5 mei 2014

Financial Times 5 mei 2014

«

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Advertenties

3 reacties

Comments RSS
  1. Nicole

    Ik heb geleerd wat vriendelijker voor mezelf te zijn. Dat heeft me vooral gebracht dat ik ’s nachts geen uren meer lig te malen en ik voel me veel minder bezwaard als ik ergens nee tegen zeg. Ik geniet veel meer en een boek, koken, lekker eten of gewoon een avond niets doen. Ik heb meer meer in mijn hoofd en daardoor meer energie voor andere dingen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s