Mindfulness

Bij mindfulness train je de aandacht om aanwezig te zijn op dit moment. Dat doen we met behulp van meditatietechnieken waarmee je rust & ruimte creëert in je brein. De aandacht train je niet als doel op zich, maar als middel om gezonder en gelukkiger te leven.

Mindfulness is geen gelukstrucje of een quick fix; het is eerder een duurzame methode om structurele veranderingen op gang te brengen die stress, angst, piekeren en somberheid reduceren.

De belangrijkste gemeten effecten zijn een afname van stress, onrust, angst en piekeren. Tegelijkertijd ontwikkel je meer energie, verbetert de concentratie en slaapkwaliteit en nemen creativiteit en veerkracht toe.

Dit blijkt uit onderzoeken van internationale universiteiten, zoals Harvard Medical School, Oxford University en het Radboud in Nijmegen. Deze effecten zijn ook zichtbaar te maken: hersenscans laten structurele veranderingen in het brein zien. Daarbij wordt o.a het gebied verstevigd waar je je aandacht, geheugen en inmpulscontrole is gevestigd (prefrontale cortex). De amygdala, het angst-en stresscentrum, wordt daarentegen verkleind, wat zoveel betekent als dat je minder snel in de emoties schiet.

Mindfulness is een vaardigheid die je kunt trainen, net zoals leren autorijden een vaardigheid is die je ooit onder de knie kreeg. Oefening baart kunst! Van deelnemers wordt dan ook gevraagd om dagelijks thuis, gedurende de training, te oefenen met behulp van diverse ingesproken meditatie- en yoga-oefeningen. 

De training is opgebouwd uit 8 bijeenkomsten van 2,5 uur plus een verdiepingsdag; totaal 9 bijeenkomsten dus. Deze sessies vinden in kleine groepen plaats. in het mooie Heart House in Bussum

We hebben het hier overigens over de 8-weekse mindfulnesstraining, zoals in de jaren ’70 ontwikkeld door de Amerikaanse wetenschapper Jon Kabat-Zinn. Hij introduceerde het begrip mindfulness in het Westen. De training heet voluit: Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR-training).

Wat je zoal leert bij mindfulness:

  • Meditaties die een diepe ontspanning kunnen brengen
  • Praktische oefeningen om rust te ervaren
  • Beter hanteren van stress, angst en (chronische) pijn
  • Sneller terugkomen in balans
  • Eerder herkennen van je grenzen
  • Omgaan met piekeren
  • Zelfcompassie ontwikkelen
  • Omgaan met belemmerende gedachtes
  • Meer genieten van het hier & nu
  • Verbeteren van je slaapkwaliteit

Redenen om te boeken:

  • beproefde stressreductietraining
  • praktisch toepasbare oefeningen
  • bewezen effectief
  • door internationale universiteiten onderzocht
  • post-hbo gecertificeerde èn ervaren trainer
  • gratis kennismakingsgesprek
  • gewaardeerd met een 8,9 gemiddeld
  • vergoeding verzekeraar mogelijk

Boek vandaag nog je mindfulnessreis en ontvang een gratis meditatiekussen!