Jongeren

SPECIAAL VOOR MIDDELBARE SCHOLIEREN IS ER EEN MINDFULNESSPROGRAMMA

Hierin trainen we de aandacht op een systematische en praktische manier met korte, toepasbare oefeningen. Natuurlijk afgestemd op de belevingswereld van pubers en ondersteund met film, animaties en bijzondere ‘experiences’. Jong geleerd is immers oud gedaan!

Dit programma, mede ontwikkeld door de University of Oxford en in de UK bekend als ‘Mindfulness in Schools’ is afgeleid van de beproefde mindfulnesstraining en is geschikt voor jongeren van 12 tot 18 jaar.

Veel jongeren ervaren enige mate van stress of angst. Dit kan zich uiten in onrustig gedrag, slecht slapen, een kort lontje, piekeren, weinig focus en (faal)angst. Ook kunnen  lichamelijke klachten, zoals buikpijn of hoofdpijn optreden wanneer scholieren teveel druk ervaren.

De lat ligt soms hoog en ‘goed’ is vaak niet goed genoeg. Als het even tegenzit gaat dat gepaard met innerlijke gemopper. Wanneer deze kritische houding dominant wordt kan dat veel onrust geven. Dit kan op haar beurt weer leiden tot chronische stress, somberheid en burn-out. Cijfers van het CBS & TNO ondersteunen dit beeld. Erger nog: het percentage jongeren dat kampt met stress-gerelateerde klachten was nog nooit zo hoog.

Hoe werkt mindfulness voor jongeren?

Het programma traint je aandacht door meditatie oefeningen. Enerzijds geeft dat meer rust en relativering. Anderzijds leer je hierdoor stresssignalen vroegtijdig bewust te worden en krijg je tools deze proactief te beantwoorden. Jong geleerd is immers oud gedaan!

Uit onderzoek blijkt dat de jongeren zich na afloop van de training o.a. kalmer en meer ontspannen voelen en zich beter kunnen focussen. Daarbij verbetert de slaapkwaliteit en gaan ze makkelijker om met dagelijkse zaken als toetsen, huiswerk, relatie- en familieproblemen.  

Voor jongeren die

* regelmatig stress ervaren
* (faal)angstig zijn
* overmatig piekeren
* slecht kunnen slapen
* minder kunnen focussen (aandachtsproblematiek)
* een kort lontje hebben of snel uit balans zijn
* last hebben van somberheid of onzekerheid

Het programma bestaat uit 9 sessies van een uur, met elk een thema, zoals: ‘Hoe werkt je brein?’, ‘Piekeren herkennen’ en ‘Richt je op de kalmte’. De training vindt plaats op locatie en is inclusief werkboek, oefenbestanden en een kennismakingsgesprek.

Redenen om te boeken:

  • beproefde stressreductietraining
  • praktisch toepasbare oefeningen
  • bewezen effectief
  • door internationale universiteiten onderzocht
  • post-hbo gecertificeerde èn ervaren trainer
  • gratis kennismakingsgesprek
  • gewaardeerd met een 8,9 gemiddeld
  • vergoeding verzekeraar mogelijk

Boek vandaag nog je mindfulnessreis en ontvang een gratis meditatiekussen!