Beter slapen? Leer bodyscannen!

Beter slapen? Leer bodyscannen!

Het is gemakkleijker dan je denkt

Sinds Mindfulness meer mainstream is geworden zie je het te pas en te onpas opduiken; een bodyscan. En nee, daar bedoel ik niet zo’n grote machine bij de douane mee, die al afgaat als je het wisselgeld nog in je zak had zitten. Ik bedoel de liggende en rustgevende oefening uit de Mindfulness. Hieronder leg ik uit wat het is en, nog belangrijker wat het voor je kan doen. Waarschuwing vooraf; alleen lezen helpt niet; om het effect te ervaren moet je hem vooral toepassen! Onderaan het artikel vind je de mogelijk je audiobestand op te vragen.

Wat is een bodyscan?
In de eerste week van de mindfulnesstraining staat hij al op het programma als oefenmateriaal; de bodyscan. het is in eerste instantie een lichaamsverkenning, een oefening in aandacht ontwikkelen voor je lichaam. En laat dat lijf nou één van de  belangrijkste parameters zijn bij toenemende stress. Hoofpijn, schouder-en nekklachten, huidproblemen, aanhoudende ontstekingen of chronische vermoeidheid, kunnen allen wijzen op chronische stress of beginnende burn-out. Lichaamsbewustzijn is dus superbelangrijk het eerste wat je wilt herstellen. Bij de bodyscan word je gevraagd om steeds terug te keren naar het desbetreffende onderdeel van je lichaam als je was afgeleid. En reken maar dat het vaak gebeurd; we hebben zo’n 40 tot 60 duizend gedachten per dag, dus met een half uurtje bodyscannen komen er zeker honderden voorbij. En, nu komt het goede nieuws, hoe vaker je bewust wordt van de dwaling van je aandacht en weer de focus terug brengt, hoe makkelijker dat gaat. Je traint dus niet alleen je lichaamsbewustzijn, maar ook je aandachtspieren!
 
Wat doet het 
Het belangrijkste effect van bodyscannen is misschien wel dat het rust geeft in je koppie. Door de geest een taakje te geven, nemen de hersenspinsels af, heb je minder tijd om te piekeren, keert de rust terug en kan je lijf weer ontspannen. En daarmee bevorder je de natuurlijke slaapcondities. Kortom door te bodyscannen:

  • train je de aandacht
  • ontwikkel je een betere focus
  • bevorder je lichaamsbewustzijn
  • ontspan je sneller èn ….
  • bevorder je slaapkwaliteit

Slaapkwaliteit verbeteren
Vaak hoor ik dat mensen na de mindfulnesstraining beter kunnen slapen. Niet zo vreemd als je bedenkt dat juist  mindfulness gericht is op het van een afstandje kijken naar je gedachtenstroom. Je observeert ze bijvoorbeeld als wolkjes aan de heldere hemel die voorbij drijven. Wat je daarmee bewerkstelligt heet ook wel; deïdentificatie, oftewel je perspectief ten opzichte van de gedachten verandert. Je HEBT gedachten. Je BENT echter niet je gedachtes. Dat is een groot verschil, waarmee we simpel gezegd bedoelen dat je je losser maakt van de vat die sommigen gedachtenpatronen op je hebben. Bovendien verbetert meditatie je slaapkwaliteit, omdat je simpelweg minder ‘losse’ gedachten en bijbehorende emoties verzamelt gedurende de dag. 

Ben ik daar wel geschikt voor?
Veel mensen denken dat je voor meditatie een bepaalde persoonlijkheid moet hebben. Laat ik dit uit de wereld helpen; iedereen kan leren mediteren. Of je nou adhd hebt of juist de rust zelve lijkt (wat overigens niets zegt over wat er van binnen gebeurt!). Als je kunt stilzitten, ademhalen en observeren, kun je mediteren. En ik kan het niet vaak genoeg herhalen; je kunt het niet fout doen! Of je nou 100 x bent afgedwaald of maar een paar keer door gedachten bent gaan dwalen. De oefening is juist hoe je omgaat met die automatische gedachtenstroom, niet hoe vaak het gebeurd of hoe rustig je in je bovenkamer wordt. Als je dus veel onrust ervaart betekent dat niet dat je iets fout doet. Hooguit dat je extra goed je aandachtspieren traint!

Tenslotte
Alle begin is moeilijk. Heb je nog nooit gemediteerd, begin dan met een laagdrempelige oefening zoals de bodyscan. Start op een plek waar je languit kunt liggen en warm en comfortabel bent. Eventueel met een dekentje in de buurt, want als je stil ligt, koel je snel af. Zet het audiobestand op en volg de instructies. Meer niet. Ik raad je aan om als voorbereiding gedurende een dag of 7 eerst overdag te oefenen, voordat je het kunt inzetten als je wakker ligt in de nacht. Het brein is dan namelijk meer erop ingesteld. ‘Neurons that fire together, wire together’ oftewel; oefening baart kunst.
Wil je een gratis bodyscan audiobestand door mij ingesproken ontvangen? Mail me dan en ik zorg dat ook jij binnenkort weer makkelijker de slaap hervat!


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s