Zo kom je in die heerlijke FLOW: moeiteloos presteren en met plezier opgaan in wat je doet

Moeiteloos presteren door FLOW

Als je zijdelings van mindfulness hebt gehoord kun je nog wel eens het idee hebben dat mindfulness hetzelfde is als mediteren, waarbij je opgaat in stilte en inactiviteit. Niets is minder waar; je kunt mindful aanwezig zijn bij alles wat je doet. Of je nou werkt aan een taak, aan het sporten bent of bezig bent met een klus in huis; mindful werken is juist een prima manier om doelgericht èn met plezier te werken!

Wat is flow?

In deze nieuwsbrief staat ‘flow’ centraal. Je kent vast wel het gevoel wanneer je helemaal opgaat in hetgeen je doet, waarbij de tijd voorbij lijkt te vliegen en je bij wijze van spreken vergeet te eten. Flow ontstaat wanneer je vertrouwen hebt in wat je doet en de activiteit met volledige aandacht uitvoert. Vaak gebeurt dit wanneer je de activiteit al vaker hebt gedaan en deze zich, met vertrouwen en als vanzelf ontrolt. Een toestand waarbij je als het ware als vanzelf presteert en toch helemaal gefocust aanwezig bent. In dat opzicht is dus het tegenovergestelde van de automatische piloot stand, waarbij je mentaal afwezig bent. 

Flow is een staat van zijn

De Hongaars-Amerikaanse onderzoeker Csikszentmihalyi, een bekende onderzoeker uit de positieve psychologie, is de grondlegger van het begrip flow. Hij definieert flow als een bewustzijnstoestand, een natuurlijke staat van zijn, met de volgende kenmerken:

  • je bent doelgericht met één ding bezig
  • je gaat volledig en met plezier op in wat je doet 
  • je vergeet de tijd 
  • je bent helemaal in het hier en nu 
  • je bent je niet of veel minder bewust van jezelf en je gedachten

Je ziet al direct de overeenkomsten met mindfulness! Mindfulness praktiseren is immers: je aandacht richten op dit moment zelf; dus uit de spinsels van je hoofd komen en landen in het hier en nu. Hierdoor vergeet je jezelf, je gedachten en dus ook je zorgen en innerlijke kritiek! Daarnaast houdt mindfulness-in-actie in dat je aan single tasking doet, dus volledig gericht op één activiteit. Multitasken staat dan ook haaks op mindfulness en is ook nog eens wetenschappelijk bewezen inefficiënt, foutgevoelig en stress verhogend.

Hoe kun je zelf meer flow bereiken?

Om zelf vaker zo’n toestand van flow te ervaren, is het belangrijk om bezig te zijn met één ding en dit doet vanuit een innerlijke motivatie. Wanneer je intensief en geconcentreerd bezig bent, sta je jezelf toe erin op te gaan. Zorg dus voor een gerichte energie, door een duidelijk doel te hebben, en zorg voor focus, voor single-tasken dus. Sluit dan ook alle afleiding uit: Ben je bijvoorbeeld een stuk aan het typen? Zorg dat je mail en social media gesloten zijn op je laptop en dat je ook je smartphone uitdoet, zodat je niet wordt afgeleid.

Zorg daarbij voor evenwicht tussen dat wat de taak van je vraagt en de vaardigheden die je bezit. Als de uitdaging te groot is kom je snel in ondermijnende gedachten terecht, die stress en onrust veroorzaken. Het plezier in je activiteit verdwijnt dan als sneeuw voor de zon! Maar als hetgeen de taak van je vraagt zwaar onder je niveau ligt verveel je je daarentegen al snel.

De zes dingen die je helpen om flow te laten ontstaan zijn dan ook:

  1. Het hebben van een duidelijk doel, dat intrinsiek gemotiveerd is
  2. Het opmerken van resultaat of vooruitgang
  3. Het volledig benutten van je vaardigheden
  4. Je uitgedaagd voelen
  5. Gefocust bezig zijn
  6. Controle hebben over de situatie

Wanneer je in je flow bent is er zowel concentratie, als ontspanning, werk je met passie, inspiratie en creativiteit, ben je actief bezig, terwijl het met gemak lijkt te gaan, ga je op in het moment en geeft het je voldoening en energie. Zo bereik je je doel en kun je geluk ervaren. Dit is dé manier om op een fijne manier te kunnen werken zonder stress en er ook nog met meer energie uit te komen!

Ook meer ‘flow’ ervaren? Met een mindfulnesstraining ontwikkel je vaardigheden om bewuster te leven. Hierdoor ervaar je meer ontspanning en rust en ontwikkel je meer zelfkennis en zelfcompassie.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s