Nieuwe energie na de zomervakantie al weer snel verdwenen?

Hoe je structureel meer vitaliteit kunt ervaren

Als je terug bent van vakantie kun je zo’n heerlijk opgefrist gevoel hebben. Je pakt ook die lastige projecten energiek op en je kunt weer de humor van de dingen inzien. Helaas verdwijnt dit weldadige gevoel na een paar dagen mee te hebben gedraaid in het ‘gewone’ leven als sneeuw voor de zon. Hoe kun je zelf structureel bijdragen aan meer vitaliteit, zodat niet al je levensenergie wordt opgeslokt? En hoe kun je moeiteloos die vakantieboost vasthouden?

In het dagelijks leven gaan veel mensen gebukt onder stress, slecht slapen en vermoeidheid. En waar we ons met een pijnlijke arm of voet al snel tot de huisarts wenden, lijken we structureel gebrek aan energie domweg te accepteren als iets wat erbij hoort. Maar als je energie laag is gaat alles omlaag; ook je gevoel van geluk en het vermogen te genieten. Terwijl meer vitaliteit, niet alleen je kwaliteit van leven verhoogt, maar tegelijkertijd je gezondheid, geluk èn productiviteit positief beïnvloedt.  

Fietsen op lege banden
We vinden dat we energie verliezen door (te) hard werken, maar eigenlijk is het harde werken niet het probleem. Ik omschrijf het in mijn boek ‘Hoera, een burn-out’ (dat in ontwikkeling is) als volgt:
“Sinds een paar jaar werkte ik als marketingmanager op de afdeling Private Banking. Ik vond mijn werk interessant; ik had fijne collega’s en als kers op de taart verdiende ik niet onaardig. Toch kleefde er steeds vaker een stroperig laagje vermoeidheid aan me. Een laagje dat zo vertrouwd werd dat het me nauwelijks opviel dat het stilaan groeide. Er waren dagen dat het voelde alsof ik me voortbewoog op een fiets waarvan de lucht uit de banden was gelopen. Ik kwam nog wel vooruit, maar alles wat ik deed kostte me innerlijke overredingskracht en ongelooflijk veel energie. Het maakte niet uit hoe vroeg ik naar bed was gegaan, ik was al doodmoe bij het opstaan en dacht op die dagen als ik me naar de ontbijttafel sleepte: “Hoe kom ik in godsnaam deze dag door?”  
Als je fietst op halflege banden kom je nog wel vooruit, maar het kost veel meer energie dan normaal. En logischerwijs moeten deze eerst worden opgepompt om weer lekker vooruit te kunnen. Het probleem is dus niet zozeer het lage energieniveau, maar het gebrek aan lucht in de banden. Doorgetrokken naar vitaliteit: 100 jaar geleden deed de mens veel fysieke arbeid, waarvan het lichaam tijdig moest uitrusten; tegenwoordig werken we vaker met het hoofd en is het onze geest die een refreshment nodig heeft.

Mentale refreshment
Logische conclusie zou je zeggen; hoe meer fysieke inspanning, hoe vaker je lichaam moet rusten en hoe meer mentale inspanning, hoe groter de behoefte aan mentaal opladen. Een van de belangrijkste mentale resetters is  aandachtsmeditatie. Zelfs een korte, meditatieve pauze van 3 minuten resulteert in meer mentale rust, herstel van je stressstelsel, relativering en een hoger geluksgevoel. Dit kun je niet alleen zelf ervaren, maar bijvoorbeeld ook opmeten m.b.v. cortisolafgifte (stresshormoon), bloeddruk en hartslag. Interessant in dit verband zijn de onderzoeksresultaten naar meditatie-effecten die zijn samengevat door Daniel Goleman (bekend van zijn boek ‘Emotionele intelligentie’)  & Richard Davidson (neurowetenschapper) in hun boek ‘Meditatie; de blijvende effecten op lichaam, geest en hersenen’.

Jongere hersenen
In dit boek stellen zij ”Vanaf de eerste uren, dagen en weken meditatie kunnen er al diverse voordelen worden genoteerd. Zo vertonen de hersenen in de amygdala minder reactie op stress. Na twee weken beoefening wordt de aandacht beter en is men geconcentreerder en gaat het werkgeheugen vooruit, met als concreet resultaat; betere scores van studenten bij het toelatingsexamen voor hun doctoraal.…”….. “Bij meer ervaren mediterenden zijn de resultaten sterker zichtbaar in de hersenen en zijn er nog een paar bij gekomen………. ‘Een andere verandering in de biologie is de langzamere ademhaling en een versterking van het immuunysteem. En ook in de slaap zijn sporen van de meditatieve toestand terug te vinden’. Dit laatste wijst in de richting van het ontstaan van veranderende eigenschappen. In de categorie ervaren yogi’s (denk aan monikken die gemiddeld 27.000 uur gemediteerd hebben), zijn ‘de veranderde eigenschappen duidelijk waarneembaar in de vorm van sterke gammapatronen die zich synchroom in diverse hersengebieden voordeden (dit patroon was doorvoor nog nooit waargenomen!). Verder lijkt het erop dat de hersenen van yogi’s minder snel verouderen’. Dit laatste werd duidelijk waargenomen bij een een Tibetaanse monnik; zijn hersen leken op die van een 33 jarige, terwijl hij in werkelijkheid 41 was. 

Gedegen meditatietechniek
In het redelijk taaie boek om te lezen worden wel enkele kanttekeningen gemaakt. Zo werd er een gestructureerde vorm van meditatie onderzocht; de aandachtsmeditatie, zoals deze ook bij een mindfulnesstraining wordt toegepast. En er werd onderscheidt gemaakt in aantal uren meditatie ervaring. Het leuke is dat je daadwerkelijk op hersenscans ziet hoe de hersenen onder invloed van meditatie structureel veranderen; ook wel neuroplasticiteit genoemd. En deze neurologische veranderingen worden gekoppeld aan eigenschappen die de mediterende ontwikkelen, zoals gelijkmoedigheid, geduld, vriendelijke aandacht en empathie. Ook wordt het belang van een goede begeleiding aangekaart. Immers; het is een vaardigheid die je je eigen moet maken. Vergelijk het met leren autorijden; lastige klus als je geen goede instructeur hebt! 

Maandagavond 7 september start ik met een nieuwe mindfulnesstraining, waarin we de aandachtsmeditatie praktiseren; neem contact met me op voor een gratis intake of kom naar de Workshop dinsdag de 25ste augustus, als je interesse gewekt is. Van harte welkom!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s